środa, 11 stycznia 2023

Chleb cebulowy - najprostszy przepis na świecie

Pieczenie własnego chleba jest ostatnio bardzo popularne - w Internecie można znaleźć pełno pomysłów na chleb pszenny, żytni, orkiszowy... Rodzajów jest całe mnóstwo. Rozmaity jest też sposób wypiekania i receptura - swego czasu robiłam chleb z maszyny do pieczenia chleba, czasami piekę ten na zakwasie, a innym znowu razem rozrabiam ciasto chlebowe na "mokrych" drożdżach. 


Tym razem wrzucam przepis na chleb drożdżowy. Jest to najprostszy sposób na wypiek, jaki kiedykolwiek widziałam. Dodatkowym atutem tego chleba jest fakt, że zawsze się udaje i jego przygotowanie zajmuje naprawdę niewiele czasu.  

Do przygotowania chleba potrzebujemy (proporcje na około 2-3 bochenki chleba):

- 1 kg mąki
- 1 l. wody (czasem dodaję piwo, wówczas proporcja wygląda następująco: 3/4 litra wody, 1/4 litra piwa)
- 50 g drożdży (pół kostki)
- 1 łyż. soli
- 1 łyż. (mniejsza) cukru

Dodatkowo (opcjonalnie), do chleba dorzucam: prażoną cebulkę, oliwki, słonecznik, płatki owsiane, ziarna słonecznika, siemię lniane... Czyli to, co akurat mam pod ręką. Pomysłów na dodatki jest całe mnóstwo, od oliwek, po suszone pomidory, na żurawinie skończywszy. Tym razem do ciasta dorzuciłam cebulkę i kilka pokrojonych na drobno czarnych oliwek (najczęściej piekę właśnie taki chleb cebulowy, bez innych dodatków).

Sposób wykonania:
W szklance ciepłej wody rozpuszczam drożdże. Dodaję sól i cukier. Następnie dosypuję mąkę i wlewam resztę wody (ewentualnie wody i piwa - wówczas smak jest bardziej wyrazisty). Na koniec rozrabiam ciasto i dorzucam do niego dodatki, na które akurat mam ochotę: prażoną cebulkę, płatki, suszone pomidory, oliwki, wszelakie ziarna...
Ciasto przekładam do foremek wyłożonych papierem do pieczenia i odstawiam na około godzinę do wyrośnięcia. W tym czasie chleby powinny podwoić swoją objętość. Następnie wkładam formy do piekarnika rozgrzanego do temp. ok 220 stopni na około 40-45 minut.
👉Po upieczeniu skórkę można posmarować domowym smalcem - wówczas nie będzie twarda. 
👉Warto także studzić wypieki na kratce z piekarnika - chleb ma czas by odparować, dzięki czemu skórka robi się chrupiąca. 


8 komentarzy :

  1. Dziękuję za przepis! Na pewno będę próbowała upiec w weekend 🤗

    OdpowiedzUsuń
  2. Smakowałam bananowy, marchewkowy ale cebulowego jeszcze nie robiłam:) Wygląda bardzo apetycznie! Przepis zapisuję i na pewno go wypróbuje! Dziękuję i ślę pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten bananowy mnie zaintrygował... 🤔Poszukałam w sieci i znalazłam kilka ciekawych przepisów na takich chlebek - musze wypróbować którąś recepturę.
      Natomiast ten cebulowy ma tę zaletę, że zawsze się udaje - jeszcze nigdy nie zaskoczył mnie zakalcem. Pozdrawiam gorąco 🤗

      Usuń
  3. Zrobiłam z suchymi drożdżami, pyszny 😍🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooo 😃 Super! Na suchych drożdżach robiłam tylko w maszynce do chleba.
      Tak czy inaczej, fajnie, że udały Ci się wypieki 🤗 Pozdrawiam gorąco

      Usuń
  4. Chlebek wygląda bardzo fajnie

    OdpowiedzUsuń

Zobacz także: 👇👇👇

Jesienny wieniec z liści i kasztanów